Bijbellezen: met je hoofd en met je hart

Bijbellezen: met je hoofd en met je hart

Ik hoor vaak van vrouwen dat ze de Bijbel ingewikkeld vinden en niet weten hoe ze hem moeten lezen. Tot een tiental jaar geleden had je mij dat ook kunnen horen zeggen, maar nu niet meer. Want elke keer als ik de Bijbel opensla en erin lees, ben ik verrast door de accuraatheid van Gods Woord en de bemoediging die ervan uitgaat. In deze blog geef ik uitleg over Bijbellezen met je hoofd en met je hart en de rol van je motivatiestijl.

 

Wat is het verschil tussen Bijbellezen met je hoofd en met je hart?

Bijbellezen is een belangrijk onderdeel van je relatie met God. Eigenlijk onderscheid ik twee manieren om de Bijbel te lezen, namelijk: met je hoofd en met je hart. Het een is niet beter dan het ander, hoofd en hart kunnen echt samengaan. Hoe meer kennis en begrip ik heb van de Bijbel, hoe meer het ook tot mijn hart gaat spreken.

 

Lezen met je hoofd doe je om meer kennis te vergaren en meer lijnen in de Bijbel te zien. Dan lees je bijvoorbeeld volgens een Bijbelleesrooster elke dag een stukje. Als je leest met je hart laat je de woorden echt tot je doordringen. Dit wordt ook wel meditatief Bijbellezen genoemd, Lectio divina is hier een voorbeeld van. Je probeert tot je door te laten dringen wat God eigenlijk tot je wil zeggen of je wil leren. Je vraagt je af welk woord of vers bij je blijft hangen of wat je raakt.

 

Zo pas je Lectio divina toe

 

Een manier om de Bijbel te lezen is Lectio Divina, een vorm die voortkomt uit het kloosterleven. Monniken maken het Bijbellezen op deze manier onderdeel van hun gebedstijd. Het is eigenlijk Bijbellezen met je hart: je luistert naar wat de Heilige Geest door de woorden heen tot je wil zeggen.

Dit zijn de vier stappen van lectio divina:

Lezen (lectio) – je leest de korte bijbeltekst herhaaldelijk en zorgvuldig, op zoek naar de woorden die je op dit moment speciaal raken

Mediteren (meditatio): je denkt na over die woorden en verbindt ze met je leven, je ervaring, je gevoel

Bidden (oratio): je spreekt met God en zegt wat er in je leeft

Rusten (contemplatio): je bent aandachtig stil in Gods aanwezigheid.

Deze stappen zijn zo opgeschreven door Jos Douma (op zijn website contemplatie.nl vind je heel veel inspiratie voor deze vorm).

Hoe ga je dit doen?

Vraag de Heilige Geest om tot je te spreken

Neem een van deze teksten:

Genesis 28:15 / Spreuken 3:6 / Psalm 42 / Jesaja 43:4 / Johannes 16:27 / 2 Tessalonicenzen 1:3

Doorloop alle stappen (ze kunnen ook door elkaar lopen)

Schrijf op wat je gehoord of geleerd hebt.

 

Hoe raak ik gemotiveerd om in de Bijbel te lezen?

Wat ook belangrijk is bij het Bijbellezen is je motivatiestijl. Dat is voor iedereen anders en geeft je inzicht over welke manier van lezen en verwerken van wat je leest goed bij je past. Gretchen Rubin onderscheidt vier motivatiestijlen:

De upholder (de voorvechter) – Ik heb een liefde voor structuur en plannen. Voor mij is een leesplan, rooster of dagboek heel fijn.

De questioner (de vraagsteller) – Ik heb een logische reden nodig om aan de slag te gaan met Bijbellezen. Het werkt goed om aan de slag te gaan met vragen of een bepaald thema.

De rebel (de rebel) – Ik kan mezelf niet altijd goed motiveren, maar ik ga ‘aan’ van creativiteit en variatie.

De obliger (de plichtsgetrouwe) – Ik raak gemotiveerd als ik dingen met anderen samendoe. Ik wil me graag aansluiten bij een groep of kring, of samen lezen met een geloofsbuddy of vriendin.

 

 

Neem eens de moeite om te onderzoeken wat jou kan motiveren om meer in de Bijbel te lezen. God heeft jou niet voor niets op jouw manier gemaakt. De Geest spreekt in veel verschillende talen en door jouw karaktereigenschappen, ook wat Bijbellezen betreft. Nieuwsgierig naar jouw motivatiestijl? Doe de hier test.

 

Meer over dit onderwerp?

Ik nam een podcastaflevering op over verschillende manieren om de Bijbel te lezen. De Villavie podcast komt elke twee weken op donderdag uit en gaat over alle facetten die met voluit leven te maken hebben. Die kun je op alle podcastkanalen vinden. Hier vind je de link naar de aflevering op Spotify.

 

Dichterbij God en dichterbij jezelf leven?

 

 

 Wil je echt werk maken van je relatie met God en baal je ervan dat je voortdurend geleefd wordt maar niet voluit leeft? Stel je de verkeerde prioriteiten? Overweeg dan het Programma je levenshuis inrichten! Op donderdag 21 maart start er weer een groep en vanaf donderdag 7 maart kun je je gaan aanmelden.

 

Het online programma ‘Je levenshuis inrichten’ duurt drie maanden en is de plek waar je dichtbij jezelf en bij God komt. Waar je afscheid mag nemen van het gevoel dat het nooit goed genoeg is. Van jezelf vergelijken en bezig zijn met wat anderen van je vinden. Het is de plek waar jij ontdekt wie je bent, waar je nu staat en waar je naartoe wilt. Richt je levenshuis (opnieuw) samen met God in en groei door tot de vrouw zoals je bedoeld bent. In vrijheid en met veerkracht.

Dit is hét online programma voor vrouwen die ernaar verlangen om hun leven samen met God in te richten.

In het voorjaar van 2024 start er weer een groep. Wil jij deelnemen? Zet jezelf dan (vrijblijvend) op de wachtlijst.

Boek Tijd met God

Het boek Tijd met God is een boek dat inspiratie geeft om meer tijd met God door te brengen. Met de hulp van honderd vragen geeft dit boek je ook ruimte om op te schrijven wat je tijdens je tijdens je tijd met God ervaren hebt. Er staat onder andere ook een hoofdstuk in over het lezen in de Bijbel en de lectio divina manier.. Klik hier om het boek Tijd met God te bestellen.