Jij bent écht goed genoeg!

Jij bent écht goed genoeg!

Heb jij wel eens het gevoel dat je niet goed genoeg bent? Dat je tekortschiet? Of heb je de neiging om jezelf te vergelijken met anderen? Twijfel je of God echt van je houdt? In deze blog bespreek ik drie punten waarom je mag geloven dat je genoeg bent en ik sluit af met handvaten om Gods liefde te aanvaarden en ontvangen. Jij bent écht goed genoeg! 

3 punten waarom je mag geloven dat je genoeg bent:

1. Jij bent genoeg door zijn bloed
In het paradijs was God het middelpunt. Dat was de bedoeling van het leven: dat we continu in verbinding met Hem zouden zijn. In ons dagelijks leven is er zoveel dat onze verbinding met Hem belemmert. Zonde is dat we hem niet langer het middelpunt van ons leven laten zijn, dat we God uit ons leven hebben laten ‘wegsturen’ door afleiding en verleiding.

Maar: het is niet gebleven bij de zondeval. God houdt onvoorwaardelijk van ons, en Zijn liefde voor ons is niet afhankelijk van wat wij wel en niet doen. Er is herstel gekomen door Zijn bloed. In Romeinen 5:8 staat: Maar God bewijst ons zijn liefde, doordat Christus voor ons gestorven is toen wij nog zondaars waren. God bewijst ons Zijn liefde! We moeten niet stil blijven staan bij de zondeval, maar bij het herstel. Na het lijden, de dood en de opstanding van Jezus zijn wij niet meer veroordeeld.

2. Jij bent genoeg door je Godgemaakte DNA
We houden veel ballen hoog. We zijn moeder, collega, dochter, vriendin, partner, etc. Vaak identificeren we ons aan de hand van de rollen die we hebben, maar jij bent van waarde om wie je bent en niet om wat je doet.

God heeft jou gemaakt zoals jij bent, niet met de bedoeling om op iemand anders te lijken. Jij bent gemaakt met een DNA dat Hij heeft bedacht. Jij bent bedacht, geliefd en gewild: lees Psalm 139 maar eens.

Eshet chayil betekent ‘ moedige vrouw’ en ‘vrouw van waarde’ en die wordt voor verschillende vrouwen in de Bijbel gebruikt. Voor de vrouw uit Spreuken 31, een succesvolle onderneemster, maar ook voor Ruth, terwijl zij arm en ongelukkig is. Voor God ben je waardevol, een eshet chayil. Wat je ook doet en wat je omstandigheden ook zijn. God zegt tegen jou: “Ik vind vreugde in jou. Gewoon door wie je bent.”

3. Jij bent genoeg in het seizoen waarin je je bevindt

Ik loop graag door het bos. Soms zie ik daar kapotte bomen, met afgekloven stammen. Het gebeurt vaak dat er zonlicht schijnt op deze boom. Ik vind het een mooi beeld hoe we naar onszelf mogen kijken.

Je kunt misschien denken dat je een afgekloven boom bent en je afvragen: Wat stel ik voor? Hoe kan God mij gebruiken? Juist dan zegt God: “Hier is Mijn genade. Hier is Mijn licht. Ik schijn op jou. Je kunt misschien denken dat je niets waard bent, maar Ik vind je mooi zoals je bent.”

Het kan helpend zijn om het verloop van je leven te zien in seizoenen. In de winter kun je je eenzaam voelen en terugtrekken, terwijl je in de lente weer nieuwe energie en geluk voelt. Soms ben je in de herfst en heb je het gevoel dat er van alles van je wordt afgenomen en dat je niet weet hoe het weer goed komt. Je mag weten dat God altijd ben je is, in welk seizoen van je leven je ook bent.

Hoe kan ik Gods liefde ontvangen?

Misschien heb je dingen meegemaakt in je leven die je gebroken hebben, die je bijvoorbeeld hebben verteld dat je niet mag genieten, dat je niet goed genoeg bent of dat je er niet bij hoort. Dat heeft impact op je eigenwaarde en de liefde voor jezelf en daarom kan het heel moeilijk zijn om Gods liefde te ontvangen.

Dan moet je aan de slag om de rommel in je levenshuis op te ruimen, zodat je weer open kunt staan voor Gods liefde. Je kunt bijvoorbeeld een therapeut zoeken of in gesprek gaan met een vriendin of je partner.

Wat ben je over jezelf gaan geloven door trauma’s of ervaringen? Wat is er tegen jou gezegd waardoor je nu het idee hebt dat je niet goed genoeg bent? Als je merkt dat je steeds gedachten hebt die je minderwaardig laten voelen, kun je in de Bijbel op zoek gaan naar Gods waarheid en beloften. Je kunt deze tegenover de negatieve gedachten over jezelf zetten: ‘Dat is niet waar, want God heeft mij … beloofd. Dit klopt niet, want God zegt … over mij.’

Zoek God en stel je open voor Zijn liefde en genade. Durf je je helemaal te laten vullen door Zijn liefde? Durf je God het fundament te laten zijn van je levenshuis? Als je leeft vanuit een stevig fundament met de overtuiging dat God van je houdt, dan hoef je niet steeds bevestiging te zoeken bij anderen om je zelfverzekerd te voelen en je durft te staan voor de keuzes die je maakt.

Het is echt belangrijk om tijd met Jezus door te brengen. Je kent vast het verhaal van Maria en Martha. Maria gaat aan Jezus’ voeten zitten en Martha is verontwaardigd dat zij als enige druk aan het werk was. Maar Jezus zei tegen Maria: “Jij hebt het beste deel gekozen. Wat jij nu doet, zal je niet meer worden ontnomen.” Dit is een van de verhalen uit de Bijbel waarin vrouwen aan Jezus’ voeten gaan zitten.

Membership
In het Villavie membership is er eens per maand een Mariamoment, een moment om rustig en stil samen aan Jezus’ voeten te zitten zoals Maria deed. Samen een half uur Bijbellezen, stil zijn en bidden. Dat zijn hele fijne momenten om samen te beleven! En het membership biedt meer: elke maand geeft een expert een masterclass over het thema van die maand. Ook wordt er in de community allemaal waardevolle content gedeeld en is er contact met andere members. Lees hier alles over het Villavie membership en meld je aan!

Je levenshuis inrichten
Het online programma ‘Je levenshuis inrichten’ duurt drie maanden en is de plek waar je dichtbij jezelf en bij God komt. Waar je afscheid mag nemen van het gevoel dat het nooit goed genoeg is. Van jezelf vergelijken en bezig zijn met wat anderen van je vinden. Het is de plek waar jij ontdekt wie je bent, waar je nu staat en waar je naartoe wilt. Richt je levenshuis (opnieuw) samen met God in en groei door tot de vrouw zoals je bedoeld bent. In vrijheid en met veerkracht.

Dit is hét online programma voor vrouwen die ernaar verlangen om hun leven samen met God in te richten.

In het voorjaar van 2024 start er weer een groep. Wil jij deelnemen? Lees er hier alles over.